WSK Mi-2R
512617092 • SP-SAR
rok produkcji | 1972 |
wymiary
średnica wirnika | 14,50 m |
długość | 17,42 m |
długość kadłuba | 11,94 m |
wysokość | 3,75 m |
masy
własna | 2410 kg |
startowa | 3550 kg |
osiągi
prędkość maksymalna | 210 km/h |
pułap | 4000 m |
zasięg | 800 km |
szerokość oprysków | 30 m |
szerokość nawożenia | 28 m |
napęd
dwa silniki turbowałowe GTD-350 o mocy 405 KM (298 kW) każdy napędzające 3-łopatowy metalowy wirnik |
Patrząc na parametry operacyjne […] dla tego śmigłowca […], wykonanie ponad 550 kilometrowego przelotu nad otwartym morzem z Heraklionu na wyspie Kreta do Aleksandrii wydaje się być niemożliwym, a jednak zostało przez pilotów i mechaników ZEUŚ‑a wykonane.
Ryszard Kosioł*
Pod koniec lat 50-tych w biurze Michaiła Mila w ZSRR rozpoczęto prace nad następcą śmigłowca Mi-1. Nowy śmigłowiec miał przewozić 8 ludzi i być napędzany silnikiem turbinowym. W biurze konstrukcyjnym Klimowa rozpoczęto prace nad silnikiem GTD-350, wzorowanym na amerykańskim Allison 250. Prototyp śmigłowca W-2, napędzanego dwoma silnikami GTD-350, oblatano w 1961. W 1963 wszedł do produkcji pod nazwą Mi-2. W 1964 przekazano produkcję licencyjną śmigłowca i silnika do Polski. Pierwsze seryjne egzemplarze wyprodukowano w 1965.
Ogółem powstało ok. 5450 egzemplarzy śmigłowców Mi-2 różnych wersji, w tym 350 szt. rolniczych. W lotnictwie cywilnym Mi-2 są w dalszym ciągu eksploatowane jako pasażerskie, sanitarne i patrolowe. Latają też w lotnictwie policji i straży granicznej. Powstały liczne wersje wojskowe Mi-2: transportowo-sanitarna, pasażerska, szkolna, ratownicza, szturmowa i do stawiania zasłon dymnych i rozpoznania skażeń. Wersję rolniczą oblatano w 1968 r. W Polsce Mi-2R były wykorzystywane przez Zakład Eksploatacji Usług Śmigłowcowych PZL Świdnik, a potem w Lotniczym Przedsiębiorstwie Usługowym „Heliseco” w Świdniku.
Konstrukcja
Mi-2 jest wielozadaniowym śmigłowcem konstrukcji metalowej. Posiada stałe podwozie z kółkiem przednim i metalowy 3-łopatowy wirnik główny. Kabina mieści pilota i operatora oraz 8 pasażerów lub 700 kg ładunku. Zespół napędowy stanowią 2 silniki turbinowe GTD-350 o mocy 405 KM (298 kW) każdy, produkowane w WSK PZL-Rzeszów.
Aparatura agrolotnicza
W wersji rolniczej na zewnątrz kadłuba montowane są 2 laminatowe zbiorniki na chemikalia o pojemności 600 l każdy. Do kadłuba montowane są kratownice dla zawieszania rur opryskowych i atomizerów (dla oprysków drobnokroplistych). Pompy do chemikaliów oraz atomizery napędzane są silnikami elektrycznymi. W wersji do wysiewania nawozów sypkich stosowane są alternatywnie:
- tunele pneumatyczne mocowane do gardzieli zbiorników, w których przepływ powietrza wymuszają elektrycznie napędzane wentylatory;
- mechaniczne odśrodkowe rozsiewacze tarczowe z napędem elektrycznym, mocowane do gardzieli zbiorników.
Eksponat
Prezentowany śmigłowiec jest wyposażony w zbiorniki i aparaturę do rozpylania chemikaliów sypkich. Został przekazany przez „Heliseco” jako dar dla MLP w Krakowie dnia 10.06.2008 r. Wyprodukowany w 1972 r., wylatał 2823 godzin. Wykonywał zabiegi agrolotnicze w Polsce oraz w Egipcie, Iraku i Nigerii.
Węgierski Mi-2 „w akcji”:
opryskiwanie pola słoneczników