PZL-106 Kruk (prototyp)
05005 • SP-PBK
rok produkcji | 1975 |
wymiary
rozpiętość | 14,8 m |
długość | 8,9 m |
wysokość | 3,32 m |
powierzchnia nośna | 28,4 m2 |
masy
własna | 1685 kg |
startowa | 3000 kg |
osiągi
prędkość przelotowa | 160 km/h |
prędkość robocza | 145 km/h |
prędkość maksymalna | 211 km/h |
pułap | 4000 m |
zasięg | 680 km |
rozbieg/dobieg | 240/210 m |
szerokość oprysku | 35 m |
napęd
7-cylindrowy, gwiazdowy, chłodzony powietrzem silnik tłokowy Lit-3S (PZL-3S) o mocy 600 KM (441 kW) z laminatowym 4-łopatowym śmigłem US 129000 |
– Gdy już uderzyłem w te drzewa, zrozumiałem, czemu ta kabina jest taka duża – zeznawał potem pilot przed komisją – w Gawronie dawno przywaliłbym głową w tablicę przyrządów. Poczułem tylko, jak ten wygięty drążek przesunął mi się po klatce piersiowej, w Gawronie to już byłbym jak motyl na szpilce…
za: Andrzej Kardymowicz*
PZL-106 „Kruk” to pierwszy polskiej konstrukcji specjalistyczny samolot rolniczy, zaprojektowany w WSK PZL Warszawa Okęcie pod kierunkiem mgr. inż. Andrzeja Frydrychewicza. Jednosilnikowy, zastrzałowy dolnopłat konstrukcji metalowej. Posiada podwozie stałe z kółkiem ogonowym. Kadłub jest spawany z rur stalowych i posiada miejsce na zbiornik chemikaliów, który jest usytuowany przed kabiną pilota.
Szczególną uwagę zwrócono na bezpieczeństwo pilota. Kabina jest oddzielnym integralnym zespołem, mocowanym do kratownicy kadłuba. Za kabiną pilota znajduje się osobne pomieszczenie dla mechanika wykorzystywane przy przebazowaniu. Kabina jest szczelna, istnieje w niej nadciśnienie, a doprowadzane powietrze jest filtrowane. Dla zapobieżenia skutkom zderzeń z liniami energetycznymi na podwoziu głównym i przed kabiną pilota zamocowano noże do przecinania drutów, a od góry kabiny do wierzchołka statecznika pionowego rozciągnięta jest lina odbojowa. Pod kabiną znajduje się przestrzeń ładunkowa, gdzie na odpowiednich uchwytach mocowane jest wyposażenie rolnicze w czasie dłuższych przebazowań. Skrzydło w wersji A dwudźwigarowe. Keson kryty blachą, a część spływowa płótnem. Slot stały na całej rozpiętości skrzydła.
Aparatura agrolotnicza
Podstawowym zespołem aparatury agrolotniczej jest zbiornik na chemikalia. Wykonany jest z laminatu epoksydowego zbrojonego włóknem szklanym. Umieszczony jest w kratownicy kadłuba między silnikiem a kabiną pilota. W górnej części zbiornik posiada otwór zasypowy do chemikaliów sypkich zamykany klapą sterowaną pneumatycznie z kabiny pilota. W dolnej części zbiornika znajduje się otwór wylotowy zaopatrzony w zamki do mocowania różnych wersji aparatury podwieszanej.
Aparatura do nawozów sypkich składa się z dozownika mocowanego do zbiornika oraz tunelu rozsiewacza zawieszanego na okuciach kadłuba. Aparaturę cieczową stanowi zespół pompująco-filtrujący, rura podkadłubowa do napełniania zbiornika cieczą roboczą oraz rury rozpryskowe z 90 końcówkami do mocowania zaworków odcinających z wymiennymi dyszkami rozpryskującymi. Rury podwieszone są na wysięgnikach za krawędzią spływu skrzydła.
Eksponat
Prezentowany egzemplarz o nr fabrycznym 05005 jest jednym z 7 szt. z prototypowej serii z usterzeniem poziomym „T”. Samolot z silnikiem PW R-1340 został oblatany przez W. Łukomskiego w marcu 1975 roku, następnie z silnikiem Lit-3S w maju tego roku przez J. Wojnara. Ten ostatni, prototypowy napęd wywodził się z produkowanego w WSK PZL Rzeszów śmigłowcowego silnika Lit-3. Silnik ten stał się protoplastą silników PZL-3S i SR, które były stosowane na seryjnych samolotach PZL-106. Na samolotach tych prowadzono w latach 1975–76 fabryczne próby w locie, różnych zespołów napędowych oraz urządzeń rolniczych. Jeden z samolotów uczestniczył w próbach eksploatacyjnych w Egipcie. Samolot o znakach SP-PBK został przekazany do Muzeum Lotnictwa Polskiego przez EADS PZL Warszawa-Okęcie w dniu 7 października 2007 r.