agrolotnictwo • przemysł
agrolotnictwo w Polsce

początkipo wojnieprzemysłzłoty okresschyłekperspektywypamięćkalendarium

Jako kraj zajmowaliśmy drugą w świecie pozycję pod względem produkcji
samolotów i śmigłowców wytwarzanych w wersji „agro”.

motoszybowce.pl*

Przemysł

W ramach Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (organizacja gospodarcza bloku radzieckiego) w dziedzinie lotnictwa Polsce przypadła rola producenta samolotów i śmigłowców rolniczych. W latach 1960–1990 większość polskich wytwórni lotniczych produkowała takie maszyny oraz ich wyposażenie. Początkowo były to konstrukcje licencyjne i ich modyfikacje, jak wielozadaniowy An-2R produkowany w WSK PZL Mielec, czy PZL-101 Gawron z WSK PZL Warszawa Okęcie. W miarę wzrostu zapotrzebowania na usługi agrolotnicze rozpoczęto projektowanie, badanie i produkcję nowych własnych konstrukcji. W WSK PZL Świdnik ruszyła produkcja śmigłowca Mi-1 (SM-1), a potem Mi-2, posiadających również wersje rolnicze.

W latach 70 i 80 XX w. powstała rodzina specjalistycznych samolotów rolniczych II generacji: PZL-106 Kruk i PZL M-18 Dromader. Uruchomiono także produkcję pierwszego w świecie odrzutowego samolotu rolniczego M-15 Belphegor. W wytwórniach silnikowych WSK PZL-Kalisz i WSK PZL-Rzeszów produkowano silniki tłokowe i turbinowe, a zakłady WSK we Wrocławiu i Warszawie-Pradze wykonywały agregaty i osprzęt pokładowy do tych samolotów. Rozwijał się eksport.

Łącznie wyprodukowano w Polsce ok. 15000 szt. samolotów i śmigłowców w wersji rolniczej. Większość z nich wyeksportowano, a ok. 400 szt. pracowało w polskich przedsiębiorstwach usługowych. O skali produkcji rolniczych samolotów i śmigłowców w Polsce świadczy fakt, iż na przełomie lat ’70 i ’80 XX wieku PZL-Mielec (producent An-2R, M-15 i M-18 oraz wersji pochodnych) były największą na świecie wytwórnią samolotów gospodarczych.

więcej: lista krajów, gdzie eksportowano polskie samoloty rolnicze