agrolotnictwo • cykl roboczy

Cykl każdego lotu agrotechnicznego jest to czas liczony od chwili początkowego ruchu samolotu (w miejscu załadowania go środkami chemicznymi, czy nawozami mineralnymi) do chwili zatrzymania się przy tym samym punkcie załadunkowym po powrocie z lotu roboczego.

J. Krężałek*

Cykl roboczy

Cykl roboczy składa się z następujących elementów:

  • prace na lądowisku roboczym - tankowanie paliwem i chemikaliami,
  • kołowanie i start do wysokości przelotowej, dolot do strefy pracy,
  • lot roboczy nad uprawą powtarzany aż do opróżnienia zbiornika na chemikalia lub zakończenia pola. Kolejne loty są przesunięte o szerokość roboczą,
  • nawroty po kolejnym locie roboczym wykonywane na wysokości 50 m. Ich czas to około 1 min.,
  • powrót na lądowisko robocze lub przelot na kolejne pole.

Schemat lotu roboczego jest analogiczny dla nawożenia i opryskiwania, a różni się jedynie wysokością lotu. Naprowadzanie na kolejne najście robocze odbywało się do niedawna z pomocą tzw. flagowych, którzy trzymali tablicę na linii lotu i przestawiali ją o szerokość roboczą przy kolejnym nalocie. Obecnie naprowadzanie odbywa się z wykorzystaniem GPS. Pilot wprowadza do komputera pokładowego dane pola, położenie przeszkód terenowych, siłę i kierunek wiatru i wykonuje lot obserwując zalecenia z ekranu wskaźnika. Z pamięci GPS można po locie odtworzyć przebieg całego cyklu pracy.