agrolotnictwo • inne

Inne eksponaty

Z perspektywy czasu mile wspomina się szybowce, na których zaczynaliśmy zdobywać przestworza,
a które można spotkać już tylko w muzeum: „Czaple”, „Muchy”, „Bociany”.

Leszek Kostecki*

PZL M-20 Mewa

PZL M-20 Mewa

M-20 Mewa firmy Aerogryf Aviation na lądowisku Rakowice-Czyżyny • arch. MLP

Kolekcja modeli

Kolekcja modeli wykonanych i przekazanych do Muzeum przez Józefa Roguza, byłego dyrektora Zakładu Usług Agrolotniczych w Mielcu. Modele w skali 1:48 przedstawiają wszystkie typy samolotów używanych w polskim lotnictwie gospodarczym. Kolekcję można oglądać w sali edukacyjnej w Gmachu Głównym MLP.

PZL M-20 Mewa

Samolot wykorzystywany w polskim agrolotnictwie jako dyspozycyjny i do patrolowania lasów. Egzemplarz prezentowany na ekspozycji plenerowej MLP został przekazany przez Aerogryf Aviation po przelocie na muzealne lądowisko Rakowice-Czyżyny.

Szybowce

Późniejsi piloci agro stawiali pierwsze „kroki” w powietrzu na popularnych szybowcach, w większości produkcji Szybowcowych Zakładów Doświadczalnych w Bielsku-Białej. Na ekspozycji szybowców w Dużym Hangarze reprezentowane są m.in. typy dobrze znane pilotom wyszkolonym w latach 1945–1990.

Silniki

Na ekspozycji napędów lotniczych prezentowane są m.in.:

  • silnik turbowałowy GTD-350 i przekładnia wirnika, stosowane w śmigłowcach Mi-2;
  • silnik Belphegora – turboodrzutowy AI-25 oraz agregat rozruchowy przenoszony w tyle kadłuba tego samolotu – AI-9;
  • silnik M-11 w wersji D (stosowany w CSS-13) oraz FR (Jak-12);
  • zespół napędowy silnika Szwiecow ASz-62 stosowany m.in. w An-2 oraz M-18 jest eksponowany w Gmachu Głównym MLP (ze śmigłem trójłopatowym – zespół napędowy pochodzi z samolotu Li-2).

Magazyn

W zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego poza ekspozycją znajduje się wiele cennych eksponatów związanych z agrolotnictwem. Wśród nich najcenniejszym jest CSS-13 „opylaczka”. Inne interesujące obiekty to: dodatkowa kabina samolotu PZL-106, skrzydła i aparatura agro PZL-126 Mrówka, model koncepcyjny samolotu PZL-107 Kaczor II.